Pokud je podnikatelský subjekt z hlediska legislativy považován za účetní jednotku, má povinnost za každé zdaňovací období zpracovat účetní závěrku. Přestože tato sestava dokumentů je tradičně vytvářena ve specifické formě v papírové podobě (a v této je také pomocí moderních technologií převáděna do jednoduché digitální podoby pro zveřejnění), v souladu s trendy poslední doby a také požadavky nadcházejících změn v zákoně o účetnictví přechází řada firem na její zpracování v digitální podobě. Přestože se prozatím jedná o úkon dobrovolný, lze předpokládat, že v budoucnu bude jeho digitalizace vyžadována.
Účetní závěrka představuje sadu dokumentů podávajících komplexní informaci o hospodaření subjektu v uplynulém zdaňovacím období (řádná závěrka), případně pro další účely (mimořádná nebo mezitímní závěrka). Ke zveřejnění ovšem slouží řádná závěrka, která se skládá z následujících dokumentů:
Účetní závěrka je zveřejněna v obchodním rejstříku, a to v takovém rozsahu, v jakém je sestavena do jednoho roku od konce účetního (zdaňovacího) období. Pokud tato lhůta není splněna, může být subjektu vyměřena pokuta ve výši až 3 % z jeho aktiv. Před zveřejněním závěrky dokument ovšem prochází ověřením a schválením – výjimku mají malé a mikro účetní jednotky, které tuto podmínku splnit nemusí. Schválení provádí výkonný orgán podniku, ověření následně auditor. Celý proces schvalování závěrky má rovněž stanoveny své lhůty – po ověření auditorem by mělo ke zveřejnění dojít do 30 dnů.
Klasické zveřejnění účetní závěrky do Sbírky listin je řešeno podáním dokumentů rejstříkovému soudu. Nově lze závěrku ovšem zveřejnit také elektronicky, a to prostřednictvím správce daně. Není-li subjekt povinen předávat výroční zprávu České národní bance, může využít možnost podání v podobě přílohy daňového přiznání, které je rovněž podáváno elektronicky. Pokud podáváte daňové přiznání tímto způsobem, bude elektronický formulář, který se k tomu účelu používá pro danou možnost již upraven. Chcete podávat účetní závěrku elektronicky prostřednictvím správce daně? Rádi Vám poradíme, jak na to!
Uvedené trendy v digitalizaci nejen účetní závěrky, ale celého účetnictví jsou stále důrazněji implementovány do běžné legislativy a lze předpokládat, že budou v nastavené tempu i pokračovat. Digitalizace dokladů a vedení účetnictví pomocí elektronických nástrojů a technologií pro čtení či transkripci dokladů se tak v budoucnu stane nevyhnutelným, zejména proto, že umožňují definovaný export dokumentů v takové podobě, která je úředně vyžadována. V této oblasti máme bohaté zkušenosti a Vaše účetnictví bez problémů do digitální podoby převedeme!
Bereme na sebe účetnictví, vykazování, výpočet daní a mezd,
právní záležitosti, práce s bankami, abyste byli svobodnější!