Na vrácení DPH mají právo podnikatelské subjekty, kterým byla v zahraniční účtována daň z přidané hodnoty z podnikatelské činnosti. Tento případ může nastat, pokud například subjekt pořádá školení v zahraničí, nebo se účastní veletrhů, případně realizuje obchodní činnost s přenesenou daňovou povinností. Jelikož se nejedná o subjekty, které mají povinnost v dané zemi tuto daň platit, vzniká jim nárok na její vrácení. To však vyžaduje podání žádosti příslušné zahraniční instituci, což je pro mnohé procesně i administrativně náročné.
Žádost o vratku DPH ze zahraničí je možné podat pouze za daných podmínek. Ty zahrnují jednak specifika žadatele, jednak podání žádosti. Vrácení DPH je možné žádat pouze v rámci Evropské unie, mimo tyto země má pak Česká republika bilaterální smlouvy s Norskem a Švýcarskem, kde je rovněž možné žádost podat, využívá se ovšem jiných nástrojů. Žádost může podat pouze osoba, která je plátcem DPH v České republice a v zemi, v níž o vratku žádá, nemá stálou provozovnu ani mu nevznikla povinnost k registraci k DPH. Aby bylo žádosti vyhověno, musí být podána v termínu a za příslušné zdaňovací období.
Mezi nejčastěji uplatňované náklady, u nichž je požadováno vrácení DPH patří především položky spojené s provozem dopravního prostředku (palivo, silniční poplatky, mýtné, případně jeho pronájem) či cestováním obecně (jízdné či platba taxi), dále pak s ubytováním a stravováním, vstupným či reprezentací. Podmínky pro uznání takového nákladu zahrnují:
Místně příslušné orgány správce daně v dané zemi obvykle nabízí seznam uznávaných nákladů, který je veřejně dostupný a uznatelnost je možné si ověřit.
K podání žádosti o vrácení daně se využívá interaktivního formuláře, jeho odeslání je pak realizováno prostřednictvím tuzemského portálu (portál české daňové správy), který žádosti zpracovává a předává dále zahraničním orgánům – toto platí ovšem pouze pro vrácení DPH v rámci Evropské unie. U států mimo EU platí speciální podmínky dány vzájemnými mezinárodními smlouvami. Ty také specifikují lhůty pro podání žádosti, žádosti v rámci EU se podávají po skončení kalendářního čtvrtletí či pololetí, případně po skončení celého kalendářního roku (lhůta e pak do 30.9. následujícího roku). Podání musí splnit minimální částku refundace.
Při platbách v zahraničí, u nichž vzniká nárok na vrácení DPH se musí tento aspekt zohledňovat také v účetnictví. DPH tvoří samostatná náklad, který bude buď do položky zahrnut, nebo odečten podle vyřízení žádosti o vratku. Nejen samotné vedení účetnictví, ale i proces podávání žádosti vyžaduje dobrou orientaci v uznatelných nákladech, výpočtu a používání nástrojů pro podání žádosti. Se všemi těmito aspekty vám rádi pomůžeme a poskytneme případné poradenství.
Bereme na sebe účetnictví, vykazování, výpočet daní a mezd,
právní záležitosti, práce s bankami, abyste byli svobodnější!